Szoftverek

A szoftver a számítógépet működtető logika. Szoftvernek hívjuk a számítógépet működtető, s az azon futó alkalmazásokat, a hozzájuk tartozó adatokkal és dokumentációval.

A tananyag tartalomjegyzéke:

  1. szoftverek osztályozása (alkalmazás, vagy licensz szerint)
  2. Operációs rendszerek
  3. Fájlok és fálrendszerek
  4. Kellékek és az operációs rendszer beállításai
  5. Adatbiztonság

A szoftverek osztályozása

Alkalmazás szerint

Attól függően, hogy mire használjuk a szoftvereket négy nagyobb csoportot különböztetünk meg:

  1. Operációs rendszerek
    Az operációs rendszer kezeli a hardvert, betölti és vezérli a programokat, és kapcsolatot biztosít a felhasználóval.
    Ilyen például Microsoft Windows 10, az Android, az IOS, a linux…
  2. Rendszerközeli programok (vagy segédprogramok)
    A rendszer hatékony, biztonságos működését segítő programok.
    Ilyen például a Total Commander, a NOD32, a Winrar, Windows tűzfal.
  3. Alkalmazások
    Valamilyen célfeladat elvégzését végző programok. Meg szokták különböztetni az általános célú -azaz a nagymértékben testreszabható megoldást nyújtó- és a speciális célú alkalmazásokat. Az előbbire a WORD lehet példa (szövegszerkesztési feladat), a másodikra az adóbevallást készítő program. (ABEV). ((A SIMS-et hová sorolnád?))
  4. Fejlesztői rendszerek
    Azon programok, melyek segítségével új szoftverek készíthetők a fejlesztői rendszerek.
    Ha tanultál általános iskolában olyan programot, amellyel különböző ábrákat lehetett készíteni (Logo), vagy rajzfilmfigurákat irányítottál (SCRATCH), vagy robotot vezéreltél (pl.Pythonban), akkor ilyen programokat használtál. Néhányat felsorolok még: BASIC, C, Visual C#, DELPHI, JAVA.

Használati engedély (licensz) szerint

  1. Üzleti alkalmazások
    Ezeket a programokat meg kell vásárolni, de támogatást nyújt hozzá a cég. Ilyen például a Windows 10, az Office 2019, az ADOBE Photoshop.
  2. Shareware programok
    Ezeket a programokat a cég letölthetővé tette (megosztotta), de csak korlátozással használhatók. A korlátozás lehet időbeli, funkció szerinti, vagy indításszámnyi. A korlát elérése után a programot meg kell vásárolni. Ilyen például a Total Commander, a Winrar
  3. Freeware programok
    Az olyan programok, amelyeket a cég elérhetővé tett, teljes funkcionalitású, de nem változtatható freeware programoknak hívunk. Ilyen például a FreeCommander, A Google Chrome…
  4. Szabad szoftverek
    Az olyan programok, ameylet teljes funkcióban használhastsz, a forráskódját megismerheted, azon változtathatsz, továbbadhatod, sőt a változtatásoddal együtt is továbbadhatod, szabad szoftvereknek hívunk. Ilyen például az Ubuntu linux, A Mozilla Firefox, A Gimp.
  5. Egyéb licenszelésű programok.
    • Abandonware – a szerző lemondott a jogokról, mindenki saját felelőségre használhatjta;
    • in-app-payment alkalmazások – leginkább játékok, amikor maga program ingyenes, de a kiegészítőkért fizetni kell
    • donationware –  a programot használhatod, de rád van bízva, hogy fizetsz-e érte
    • mailware – a tuladonos egy köszönőlevelet vár el a használatért